Dramatik!

2011-05-19 - 22:56:13

Oj vilken dramatik det blev fölets första dagar!
Självklart missade jag fölningen! Jag kollade sacha kl 1 2 3 och 4 och hon stog och sov hela tiden.
kl halv fem när jag tittade nästa gång så låg han där, jag tror att jag aldrig har kommit ut till stallet så fort i hela mitt liv.
Dock hade Sacha käkat upp halva efterbörden så jag fick hänga i massa blöta handdukar för att ersätta tyngden av den biten hon hade ätit upp..
Sen hade fölis lite svårt att komma upp på benen så jag nappade honom så att han skulle få i sig den viktiga råmjölken. Nappade han flera gpnger under tiden han försökte att komma upp med.
Sen när han väl hade kommit upp så hade han lite svårt att hitta spenarna och dia.
Men vid 11 tiden så klarade han att både resa sig och dia själv så då åkte jag till jobbet.
Kom hem vid 5 tiden och det verkade som att allt var bra!
Vi mockade och gjorde iordning i stallet och sen gick jag in en stund.

Kl 21 när jag skulle ge dom kvällsmat möttes jag däremot av en helt annan fölis.
Han var jättetrött och kunde inte resa sig utan trillade bara och när han väl var uppe med lite hjälp av mig så kunde han nästan inte dia ngt alls och trillade bara ihop sen..
Vi ringde vetrinären men han hade inte tid att komma för han skulle åka på en kolik häst utan rådde oss att åka till helsingborg.
Vi försökte få tag i våran vanliga vetrinär men han svarade inte.
Ringde ner till helsingborg och pratade med dom och dom rådde oss att åka ner med honom då det kan gå väldihgt fort när fölen väl börjar bli dåliga.
Så det var bara att åka och tanka bilen och skruva ur sadelkammaren i släpet, fylla släpet med halm och lasta dom och köra.
Kl varr 23.30 när vi påbörjade den 24 mil långa resan ner till helsingborg.
helt sjukt att det bara finns 1 klinik i hela södra sverige som har öppet jourtid.
Plutten fick vara kvar själv i stallet.
Kl 03.30 var vi framme och dom började undersöka honom och sacha.
Det visade sig att han hade vätskebrist och antagligen inte fått i sig tillräckligt med mjölk.
Han fick lite dropp och vid halv sex gick jag och mamma och la oss i bilen för att sova lite.
Då hade vi vart vakna i 24 timmar.
Sov ungefär 3 timmar och sen var vi uppe igen.
Kl 16 tyckte dom på helsingborg att vi kunde få åka hem så då lastade vi på och åkte hem.
Då var han mycket piggare och diade som han skulle=)
Självklart fakturerade dom inte utan man var tvungen att betala kontant för att få med sig hästen hem och vad kalaset gick på vill ni nog inte veta.
Kl 20.00 var vi hemma och helt slut.

Jag kan lova att sängen aldrig har varit så skön som den var igår kväll!!


Sacha och fölis i boxen på helsingborg!

Postat av: Frida

Åh vad roligt att du har fått fölet nu! Och vad bra att allt ordnade sig trots dramatiken :)

2011-05-20 - 10:16:24
Postat av: Patricia

fick ni två föl eller är jag dum som inte kan läsa? hehe ^^ :)

2011-05-20 - 10:20:04
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Hahaha ne det är bara ett föl! =)

2011-05-21 - 11:05:05
URL: http://nathaliesegersten.blogg.se/
Postat av: Sofia Hedman

Jösses vilken dramatik och fy att behöva köra hela vägen ner till helsingborg men en dålig häst. Men söt liten krabat blev det =)

2011-05-21 - 14:37:59
URL: http://heediis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0